LÖYLYMÄKI: rakenne

 
 


Löylymäen rakenteen runkona ovat teräsputkikehikot. Nelikulmaiset putket yhdistetään seuraavaan lohkoon pyöreiden kohdistustappien avulla, joiden tarkoitus on säästää lohkojen virittäminen kohdalleen. Näin myös maaston sauma saadaan mahdollisimman huomaamattomaksi.

Raiteet on naulattu ja liimattu vanerilevyyn, josta on muotoiltu ratapenkka ja aseman raiteiston alusta. Vaneri on kiinnitetty teräsputkiin pystyssä olevin vanerilaipioin puurimojen välityksellä. Maaston runkona on Styrofoam-nimistä polyuretaanivaahtolevyä. Se on kiinnitetty sekä liimalla että uretaanivaahdolla.

Raiteet ja ratapenkat on hiekoitettu oikealla seulotulla hiekalla. Se on liimattu paikalleen Eri-Keepr-puuliimalla, joka on laimennettu vedellä ja astianpesuaineella pipetillä annosteltavaksi. Kasvillisuutena on käytetty pääasiana Woodland Scenicsin tuotteita. Puiden rungot on tehty kierretystä kuparilangasta.

Löylymäen ratapihan sähköistys on toteutettu perinteisellä tavalla johtonipuin ja kytkimin. Piiloratapihalle rakennetaan digitaalitekniikkaan perustuvaa ohjausjärjestelmää. Vaihteiden ohjaukseen käytetään Lenzin tuotteita. Ajovirran ohjausjärjestelmä on suunniteltava itse.

Suurin rakenteeseen liittyvä ongelma on ollut puun eläminen suhteessa teräsrunkoon. Kiskojen etäisyys teräspalkeista on osoittautunut liian korkeaksi. Vaikeimpia paikkoja on harkittu korjattavaksi vaihtamalla puuosia teräkseen. Perinteinen sähköistys on myös vikaherkkä, ja Löylymäen aseman sähköistys muutettaneen tulevaisuudessa digitaaliseksi.