|
RAKENNE
Löylymäen rakenteen
runkona ovat teräsputkikehikot. Nelikulmaiset putket yhdistetään
seuraavaan lohkoon pyöreiden kohdistustappien avulla, joiden tarkoitus
on säästää lohkojen virittäminen kohdalleen. Näin
myös maaston sauma saadaan mahdollisimman huomaamattomaksi.
Raiteet on naulattu ja liimattu vanerilevyyn, josta on muotoiltu ratapenkka
ja aseman raiteiston alusta. Vaneri on kiinnitetty teräsputkiin pystyssä
olevin vanerilaipioin puurimojen välityksellä. Maaston runkona
on Styrofoam-nimistä polyuretaanivaahtolevyä. Se on kiinnitetty
sekä liimalla että uretaanivaahdolla.
Raiteet ja ratapenkat on hiekoitettu oikealla seulotulla hiekalla. Se on
liimattu paikalleen Eri-Keepr-puuliimalla, joka on laimennettu vedellä
ja astianpesuaineella pipetillä annosteltavaksi. Kasvillisuutena on
käytetty pääasiana Woodland Scenicsin tuotteita. Puiden
rungot on tehty kierretystä kuparilangasta.
Löylymäen ratapihan sähköistys on toteutettu perinteisellä
tavalla johtonipuin ja kytkimin. Piiloratapihalle rakennetaan digitaalitekniikkaan
perustuvaa ohjausjärjestelmää. Vaihteiden ohjaukseen käytetään
Lenzin tuotteita. Ajovirran ohjausjärjestelmä on suunniteltava
itse.
Suurin rakenteeseen liittyvä ongelma on ollut puun eläminen suhteessa
teräsrunkoon. Kiskojen etäisyys teräspalkeista on osoittautunut
liian korkeaksi. Vaikeimpia paikkoja on harkittu korjattavaksi vaihtamalla
puuosia teräkseen. Perinteinen sähköistys on myös vikaherkkä,
ja Löylymäen aseman sähköistys muutettaneen tulevaisuudessa
digitaaliseksi.
|
|
|