Digitaaliohjaus

 
 

Pienoisrautatien digitaalinen ohjaus tarkoittaa järjestelmää, jossa digitaalitekniikan avulla on mahdollista ajaa samalla raiteella useita vetureita toisistaan riippumatta. Lisäksi vetureihin voi liittää toimintoja, jotka ovat riippumattomia siitä, onko veturi kulussa. Esimerkiksi valot voivat olla päällä pysyvästi ja savu nousta piipusta myös veturin seistessä. Vaihteita ja opastimia varten ei tarvitse asentaa erillisiä johtimia, sillä nekin saavat sähkön ja tiedon toiminnastaan kiskojen kautta.

Digitaalinen pienoisrautatien toiminta edellyttää, että jokaisessa toimivassa laitteessa on dekooderi. Se on vastaanotin, joka tunnistaa digitaalisen tiedon ja muuttaa sen esimerkiksi sähkövirraksi lampuille tai moottorille. Ohjauslaitteeksi ei käy enää tavallinen muuntaja, vaan ajolaite, joka lähettää veturille tiedon digitaalisena pulssina.

Digitaalisia järjestelmiä on kaikilla suurilla pienoisrautatievalmistajilla. Sen lisäksi on erikseen myytäviä järjestelmiä. Märklin Digital, Fleischmann FMZ, Trix ja Arnold ovat kukin itsenäisiä järjestelmiä. Euroopassa kehitetty Lenz on otettu amerikkalaisen NMRA-järjestön standardiksi, ja useat valmistajat, kuten Suomessa myynnissä oleva Roco, on ottanut käyttöön järjestelmän, joka on yhteensopiva NMRA-standardin eli Lenzin kanssa.

Digitaaliohjaus yksinkertaistaa pienoisrautatien sähköistystä ja antaa lisäksi joustavuutta ja kokonaan uusia mahdollisuuksia radan, junien ja laitteiden ohjaukseen.

[Pienoisrautatieharrastus] [Talot ja rakennukset] [Veturit ja vaunut] [Piirtäminen] [Tietokoneen käyttö] [Digitaaliohjaus] [Mistä tarvikkeita saa]